Лалю Маринов – ЛАМАР
Живот в дати
За него
„Аз сам ще Ви уча на нова естетика” – бе заявил той през 1922 година. Днес трудно можем да кажем кого и на какво е научил. Останал без последователи и без епигони – навярно, защото бе прекалено своеобразен, за да бъде следван. Ала неговите предизвикателства не принадлежат само на историята: и днес има какво да научим от Ламар – тъй като и днес между висшите и нисшите пластове на езика лежат табута, предразсъдъци и ограничения – а тях никой не е прекрачвал тъй безкомпромисно и дръзко, както го правеше той.
Поезията му е жив мост между авангарда от 20-те години и новаторските търсения на поколението от 40-те – тъкмо той бе първомайсторът на българската поетическа гротеска… В съзнанието на Ламар се сблъскваха две психологически реалности: неопорочената душевност на запазилия все още своето първично светоусещане български селянин и бруталният, свърхнапрегнат свят на модерната цивилизация, нервният ритъм на новото време с всички негови примамливи и зловещи аспекти.
Той намери сили да понесе този конфликт, да го преосмисли и преодолее, като го превъплъти в стиховете си, като го синтезира в една панестетична и виталистична поетика, чийто център бе човекът на новото време. Не научи никого на нова естетика. Ала чрез поезията – може би без самият той да осъзнае това до край стана един от ярките й изразители.”
Едвин Сугарев
“Аз сам ще ви уча на нова естетика”, 1989 г.
От него
Самостоятелно издадени проиведения
- Арена. Стихотворения, 1922.
- Железни икони. Стихотворения, 1927.
- Мирни размирни години. Поема, 1928.
- Запад-Изток.Поема, 1944.
- Горан Горинов. Войнишка поема, 1946, 1953.
- Бойни песни, 1949.
- Със ски по планините. Пътепис, 1950.
- Утро над родината. Стихотворения, 1951.
- Строителни години. Стихотворения, 1952.
- Гора вековна. Стихотворения, 1954.
- Град се гради. Поема, 1954.
- Избрани произведения (1920 – 1954), 1954.
- Зора зазорила. Поеми и сонети, 1956.
- Скиорчето Раю, 1956.
- Избрани произведения, 1957.
- По планини и равнини, 1958.
- Преславни походи. Избрани военни стихове, 1958.
- Мъдростта на годините, 1959.
- Васил Левски. Лирична животопис, 1960.
- Големият майстор. Разкази и приказки, 1960.
- Еди как. Приказки и разкази, 1961.
- Зуници над България. Лирика, 1962.
- Светло и Среднощ. Роман, 1962.
- Дъб под небето. Стихотворения, 1963.
- Дъбово усое. Импресии, 1965, 1973.
- От изгрев до залез. Роман, 1966.
- Стихотворения. Поеми, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970.
- Избрани стихотворения. В 2 тома, 1967 – 1968.
- Моите птици. Разкази и описания, 1967.
- Избрано, 1968.
- Претворения. Стихове, 1968.
- Размразената лавина. Есета, мисли и спомени, 1970.
- Сказания, Стихове, 1970.
- Щъркели. Разказ за деца, 1970.
- Брегове на мисълта. Стихове, 1971.
- Избрани творби, 1971, 1972, 1973.
Написано от ЛАМАР
„Все си мисля за живота и за човека, омотан в надежди, копнежи, изпитания и страдания, и съзирам, че като тленност човекът е смъртен и мимолетен по коловозите на мъките и радостите… Остава вечното, което човек е мечтал, а от самия него не остава нищо. За нас поетите казват, че ще остане поне това, което сме написали, но и то е смъртно, щом не сме доловили вечното. Вечен остава само народът. Той продължава живота със своята цялостна дарба. Ние само запълваме неговия възход и то ако сме успели да го направим.”
„Когато народът създава своята песен, той не знае, че прави изкуство. Той пее за своята съдба – лична, обществена лична.”
„Като човек аз съм се взирал в действителността, сред която върви човекът. Човекът и действителността са оная опора за поета, от която той кърти мислите, чувствата и ги претворява в слова… А в словото има толкова много съзвучия, колкото са и в петолинието. Само че с тази разлика – в словото говори и мъдростта. Искам да кажа, че поезия без мъдрост е само словесна акварелност.”
„Природата е люлка на човека във веки веков! Човекът е втъкан в природните и родни красоти. В мечти унесен, той се взира в планините и горите. По реките дири златен пясък и се вслушва в крясъка на птиците. И се вглежда в блясъка на слънцето.
Българинът се е приютил в земя красива и обилна. Песните му са чудесни извори на подвизи и вдъхновение.”
„Кой ме научи да пиша?
Научи ме училището, застанало над реката, със четири стаи. Ана Топалова с тебеширени черти означаваше кое е подлог…
Научи ме баба Ивана със своите тъжни песни и с билките си.
…В Ловеч намерих “Подир сенките на облаците”. Най напред ме учуди заглавието. И аз съм виждал облаците в сенките им, но това така е речено, че удивлява!
Не че дотогава не бях чел стихотворения, но тук има нещо, което е по-далечно. И до днес си мисля, че може би тази книга ме вдъхнови…
Декламирах на троянската сцена-кръчма “Верхарн” и играх Ляпкин-Тряпкин в „Ревизор”. Издавахме там списание “Облак”, но после дойдох в София и се запознах с Гео Милев… От тогава за мен настъпи под влияние на Гео нова мисловност и за поезията, и за живописта, и за музиката.
…И накрая ме научи да пиша народът, със своите мисли, с говора си, с думите си, които за мен имат основна тежест, като стълб на българския език.”
Галерия